Saturday, June 18, 2011

Pandangan Pertama

bismillahirrahmanirrahim

Previous entry : Sudah bersedia ke belum?


Pandangan pertama atau dgn nama glamournya First Expression. mengenali seseorg yg tak pernah dikenali sebelum ini dan sudah tentulah pandangan pertama kita pada seseorg yg baru dikenali itu ada. kalau pergi mana2 tempat yg mempunyai ramai org mcm mall or somewhere else la kan mesti ada pandangan atau penilaian kita sendiri pada seseorg. tipu lah kalau kita kluar pergi mana2 tak penah menilai mereka yg berada di sekeliling kita. tidak ketinggalan jugak dalam dunia internet nih. dgn facebooknya, blog2 dan mcm2 lagi lah. yg kita nmpk hanyalah gmbr2 atau foto2 yg mungkin telah diedit dan juga sedikit maklumat tntg si dia.



tanggapan pertama kita pada seseorg lebih berkisarkan pada fizikal, tutur bicara dan juga perilaku si dia. semua ini lebih menjurus kepada sudut luaran seseorg kan. sudut yg mana hanya nampak pada mata kasar kita.







 kalau kita perhatikan pandangan pertama sebenarnya memainkan peranan penting dalam perkenalan kita yg seterusnya dengan si dia. so, disini nilai2 yg dibawa oleh si dia sedikit sebanyak akn mempengaruhi pandangan kita pada si dia samada positif ataupun negatif dan kemudian pndgn itu membawa kita kpd tindakan yg seterusnya. cnthnya...kalau lawa ataupun hensem, mst kita nak knl lebih pasal diaorg tak pun ada jgk la nak try mengorat en. sebaliknya kalau yg kurg lawa atau krg hensem myb ada yg kutuk tak pun pedulikan ataupun hiraukan je. satu lagi bila kita lihat air muka seseorg mcm bengis semcm je...mst kita menilai yg si dia ni adlh seorg yg garang dan tindakan kita mst cuba utk menjauhi dia...mungkin.


the same case goes to blog jugakan. bila kita masuk sesuatu blog tu mst kita nak tgk mcm mn rupanya blog dia, mcm mn dgn entry2 nya...best ke tidak. nak tahu sape owner blog tu. kan? blog yg best kita akan stay baca entry2 and myb follow la en. bagi yg kurg best myb baca kjp diaorg nya entry(ade gak yg tak baca) then blah.



so, skrg ni adakah korg terus percaya pada pandangan pertama tu? jika pandangan pertama korg pada seseorg atau pada sesuatu perkara tidak baik atau buruk adakah korg akan cuba utk memperbetulkannya ? hmmm...fikir2 kan.

setiap org ada keburukan dan kebaikan masing2 kan. skrg terpulang pada kita memandang sesuatu perkara dari sudut mana pun. sbb pandangan itu sedikit sebanyak mempengaruhi kelakuan dan tindakan kita pada seseorg atau pada seseuatu perkara tu.


Asha : apa pandangan pertama korang pada blog ni?



wassalam


4 potpetpotpet:

Anonymous said... [Reply to comment]

sad to say.. i'm that kind of person.. suka judge org sewaktu pandangan pertama.. (tak baik tau)

AshaNazal said... [Reply to comment]

@pauline
biasa la tuh. kite pun mcm tu gak. tapi pandangan pertama itu myb benar atau pun tdk.

Niena Muhammad said... [Reply to comment]

:)dlu slalu judge org bla memula knl tpi sbnrnye tak, kna knal bebtul. pnah jmpa lelaki yg alem tpi sbnryne.. erm,pepaham je la,pnah jmpa lelaki yg rupanya jahat tpi masyaAllah, akhlaknya terpuji

Unknown said... [Reply to comment]

dont judge by its cover.hehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...