Tuesday, June 28, 2011

dont expect too much

bismillahirrahmanirrahim

 Previous Entry : gunakan segala apa yang anda miliki

mengharapkan terlalu banyak dari org lain. mengharapkan org lain akan bagi balik sebanyak mana yg kita bagi. kadang2 itu yang memakan diri kita bila apa yang kita dapat tak seperti yang kita harapkan...tak seperti yang kita impikan...tak seperti yang kita mahukan.


dalam kita memberi tak dinafikan kita mengharapkan pulangan. namun, masalahnya di sini apabila pulangan yang kita dapat tidak seperti yang kita harapkan. mulalah diri mempersoalkan :~


~ diberi setinggi langit, serendah tanah bumi yang aku dapat
~ diberi seluas lautan, sesempit lorong-lorong kecil yang aku dapat
~ diberi sebesar alam, sekecil zarah yang aku dapat

perasaan yang sangat kecewa apabila apa yang kita harapkan tak seperti yang kita inginkan. jadi, diri mula bertanya pada diri, apakah setiap yang aku berikan perlu mendapat pulangan yang sama banyak, sama tinggi, sama besar, sama luas atau sama panjang? jika begitu haruskan aku berhenti memberi? tapi.....puaskah hidup aku dengan hanya menerima? saat ini, teringat kata2 dari seorg sahabat

Hiduplah untuk memberi dengan sebanyak-banyaknya...bukan menerima dengan sebanyak-banyaknya. Walaupun pemberian dibalas cercaan, tetaplah senyum dan tenang kerana Nabi saw tetap memaafkan walau dilempar berdarah.



DON'T EXPECT TOO MUCH FROM OTHERS

apabila memberi perasaan sayang sebanyaknya, sedikitkanlah pengharapanmu dalam mengharapkan penerimaan yang sama.
apabila memberi sepenuh perhatian terhadap seseorg, kurangkan pengharapanmu dalam mendapatkan penerimaan yang sama.
apabila memberi harta yang begitu mahal, murahkan pengharapanmu dalam menerima penerimaan yang sama.


keikhlasan itu tak dapat kita ukur mahupun timbang. sejauh mana, seberat mana hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

adakah diri sememangnya benar-benar memberi?


wassalam



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...