Wednesday, August 10, 2011

Masa terlalu cepat atau kita yang terhegeh-hegeh?

bismillahirrahmanirrahim

google


kenapa kdg2 kita rasa masa tu terlalu cepat berlalu dan kdg2 terlalu lambat ? masa ada pergerakan lambat cepat ke huh ? bila dia nak cepat dia tambahkan kelajuan dia ? bila dia nak lambat dia kurangkan kelajuan dia tu ? macam tu ? ATAU sebenarnya pergerakan kita nih yang lambat cepat ?

setahu saya masa ada 24 jam je sehari. tak pernah le plak dengar 20 jam atau 25 jam sehari.




penantian 

kita rasa masa tu lambat je berjalan bila kita tak de buat apa2. kita menunggu masa. hemm. contohnya, menunggu masa untuk berbuka. duk tenung je jam tu. 5 minit itu dirasakan macam 5 tahun. betul lah penantian itu satu penyeksaan.  lain pulak dengan orang yang sibuk. sibuk dengan aktiviti. 24 jam yang ada rasa macam tak cukup. kali nih kita rasa masa tu cepat je berlari. sedang sibuk duk buat keje tak sedar pun waktu berbuka. kan2 ?  waktu solat pun. hehe.




situasi dalam dewan exam...
kita dah ditetapkan masa beberapa jam untuk menjawab soalan diberi contohnya 3 jam la. pelajar yang selesai jawab soalan awal dan masanya masih lagi berbaki 2 jam (pergh, 1jam je jawab soklan)  merasakan lambatnya masa nak habis. boring menunggu. alih2 tertidur. ngeh3. lain plak dengan pelajar yang tak sempat pun nak jawab semua soalan dalam masa yang ditetapkan. dia merasakan cepatnye masa habis. then, mulalah konplen masa yang diberi tak cukup. tapi, tak dinafikan ada jugak pelajar yang betul2 menggunakan masa 3 jam yang diberi. soalan semuanya dijawab. minit2 yang berbaki digunakan untuk semakan. yang ni boring pun tak, konplen pun tak. relaaaxxx je.





google
so, kat sini bagi saya kelajuan masa tu sentiasa constant. tak penahnya accelerate atau decelerate. kita nih je yang accelerate and decelerate. pilih yang mana kita nak samada kita nak accelerate, decelerate kan pergerakan kita atau kite nak constant je. kalau pegi mana2 ceramah motivasi pun naik jenuh kita duk dengar "manage your time". susun aktiviti kamu mengikut keutamaan. make sure masa kamu itu diisi dengan perkara yang bermanfaat. buat preparation. buat jadual. kan2? memang benda nih je yang selalu keluar. dan itulah yang sebetulnya. (pesan kat diri jugak nih)



jangan salahkan masa yang terlalu cepat atau lambat. salahkan diri yang terlalu slow atau terlalu rush. cukupkan masa kamu. tak de lebih tak de kurang.

^-^
wassalam

Entry lepas : WW#11

8 potpetpotpet:

Cik Caah said... [Reply to comment]

a'ah betul tu
masa kita tgh emergency,keje byk
arghh,kejap je masa tu berjalan kan
padahal,kita yg lmbt buat keje
hehehe

Anonymous said... [Reply to comment]

betul tu asha.. masa tu ibarat emas. maknanya kita ni yg perlu menghargai masa sebaiknya. manage time well for get the gold.. hehe! nak2 akhir zaman ni. masa memang terasa cepat berlalu..

Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; “Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api”.
H.R.Termizi

sekadar perkongsian bersama.. ^^

Shahira Ess said... [Reply to comment]

hahah.Kalau exam 3jam, setengah jam save utk tido itu saya.Harharhar

si cantik sally said... [Reply to comment]

tu la mase yangbelalu cepat atau kite yg tak sdar huuu..sdar2 da kul 4pm!!!nak balikkkkkkkkkkkkk...

myhatiku said... [Reply to comment]

masa ibarat pedang..jika kite tidak memotng nye,ia kan memotong kita..

syahira ariff said... [Reply to comment]

kalau aku plak,time nak tunggu berbukak poser tu rasa lama sgt

laskar pelangi said... [Reply to comment]

semoga kita semua tak bazirkan masa dengan benda benda yang tak berfaedah...

Student uniSZA said... [Reply to comment]

singgah melawat asha ...

dlm x sedar masa mmg cepat je berlalu . 24 jam dlm sehari tak membawa ape2 kalo x pndai manfaatkan mase tu sendiri ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...