Saturday, July 23, 2011

seseorang itu akan berterusan buat salah

bismillahirrahmanirrahim

masih saya ingat lagi time skolah2 dulu memang selalu kene tegur dgn cikgu sebab buat salah. buat latihan salah kene tegur. buat perangai tak betul sket kene tegur. kita pergi sekolah ni memang untuk menerima teguran dari cikgu2 en. setiap kesalahan yg kita buat diperbetulkan. jika kita tidak ditegur agak2 nya macam mana kita ek sekarang?

kita ni manusia. tak terlepas dari kesilapan.


sape yang perasan dia hebat dan teliti

kita dikelilingi manusia2 lain yang pelbagai ragamnya. pelbagai kerenahnya. selama kita hidup sudah tentu mata kita pernah melihat mereka2 yang membuat kesilapan. sedang kita memerhatikan mereka, pernahkah terlintas di fikiran kita, "adakah dia sedar yang sebenarnya dia tengah melakukan kesilapan?". atau yang terlintas di fikiran kita yang macam nih, "apa ke bodoh dia nih" atau "asal dia nih bengap sangat" atau apa2 lah yang sewaktu dengannya. 





so, saya terfikir selagi mana seseorang itu tak diberitahu yang dia sebenarnya tengah buat kesalahan selagi itulah dia akan berterusan melakukannya. dan selagi itu jugak kita yang berada di sekeliling dia akan rasa tak sukalah. dia menyangka masyarakat sekeliling bersetuju dengan apa yang dibuat. kan2?


(bagi mereka yg dah sedar apa yg dia buat tuh salah tapi tak berubah jugak <---- yang ni kategori dogil!) 


Asha : klu korang jumpa orang yang korang tak kenal ada nasi kat muka dia, korang tegur tak? hemmm.


wassalam




  

13 potpetpotpet:

Cik Ca'ah said... [Reply to comment]

erm,betoi tu. kena tegur,baru tau salah kita kan? tapi part yg nasi kat muka tu,kalau sama jantina tegur la kot,kalau lain jantina segan kot. huhu

saya afiqah laa (: said... [Reply to comment]

asha!!miss u mehh :)

hmm betul2..kadang2 kite nie tau kondem org jee..org tu buat salah org nie buat salah, tp kite ta tau mungkin org yg tgh buat salah tuu mgkin ta tau yg die tgh buat salah..jadi ape lg sila silaa laa tegur yee~


babb nasik kat muke tuu kene pk 10 kali dulu laa na tegur kee ta..hahhaahaaa

Asha said... [Reply to comment]

@Cik Ca'ah mcm tu ek. segan nak tegur lain jantina. huhu

Asha said... [Reply to comment]

@saya afiqah laa (: betul tu.
kene pk 10x dulu nak tegur? hohoho

nazira said... [Reply to comment]

Saya perasan.. Saya memang seorang yang teliti.. hu3..

http://nazira-mypersonallife.blogspot.com/

KimiCnoL said... [Reply to comment]

yeah..sebab tue kene ada kawan yg ikhlas menegur ;D

petua kuruskan badan??

Mya said... [Reply to comment]

school! =p

♛ Azie Azra ♛ said... [Reply to comment]

utk pertanyaan tu. azie tak tegur kot. sebab nanti kena mrh cmne? dah la die tak kenal. tape..myb nnti kwn dia tegur ke kan. heee

kita tak bole berlagak pandai semua perkara. ad org lebih mengetahui. so kite kena terima teguran orang lain juga. setakat ni azie bole terima teguran tp bio la dgn cara yang betul. i mean boleh diterima. buka sindir2 tu mmg cari nahas

Asha said... [Reply to comment]

@Mya hebat dan teliti! ternnt2 org nak komen spelling salah tuh. good job mya. hehe

Asha said... [Reply to comment]

@nazira apa yg kamu perasan? huhu

Asha said... [Reply to comment]

@KimiCnoL that's right. kene ada kwn yg ikhlas menegur.

Asha said... [Reply to comment]

@♛ Azie Azra ♛ betul tu. cara nak tegur tu kene cara yg betul.

Anonymous said... [Reply to comment]

I think this is one of the most important information for me. And i am glad reading your article. But should remark on few general things, The website style is perfect, the articles is really nice

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...