Monday, July 4, 2011

♥ Life is blessing and comes with a purpose ♥

bismillahirrahmanirrahim

kesenangan dan kesusahan adalah dua bentuk ujian dari Allah swt untuk menguji dan menentukan ketinggian dan kerendahan level, darjat atau martabat kita sebagai manusia di sisi Allah swt.  




ramai yang tak sedar sebenarnya kesenangan tu jugak adalah satu bentuk ujian daripada Allah swt. kebanyakan orang fikir hanya kesusahan je bentuk ujian dan dugaan yang datang. dunia sebenarnya adalah medan ujian buat manusia. kesenangan dan kesusahan di dunia adalah jalan kepadanya untuk meraih ganjaran yang kekal.





kesenangan yang Allah nikmatkan kepada setiap hambaNya adalah semata-mata untuk menguji tahap mana kesyukuran seseorang hamba Allah itu. adakah dia akan leka dan lalai dengan nikmat yang diterima? atau berterima kasih dan mengingati yang bahawa kenikmatan yang dia terima itu datangnya dari Allah dan dia berterusan mengerjakan kebajikan? di sini minta dijauhkan (nau'zubillah) agar kita tidak tergolong dalam golongan Istidraj.






datangnya kesusahan atau bala kepada seseorang hamba itu bukanlah tandanya Allah swt membenci tetapi itu adalah tanda kasih Allah kepada hambaNya. mungkin kesenangan yang kita terima itu telah melalaikan kita jadi Dia menimpakan kesusahan kepada hambaNya untuk memberi peringatan dan loceng amaran. dari situ kesabaran kita diukur. Allah swt mahu melihat sejauh mana hambanya menerima, reda dan menghadapi musibah yang menimpa. dan kembali mengingatiNya.



Allah swt akan menambahkan rahmat dan kasih sayang kepada hambanya melalui ujian. untuk mengukur tahap mana keimanan seseorang hamba itu juga Allah swt datangkan ujian.

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?" (Al-Ankabut : 2)


jadi, apa2 pun semua itu datang dengan bersebab. terkandung hikmah disebaliknya. 
hidup ini sememangnya satu rahmat dan datang dengan bersebab.
sebabnya adalah beriman kepada Allah swt semata-mata dan mendapatkan tempat di syurgaNya.



wassalam


14 potpetpotpet:

syrupmasin said... [Reply to comment]

betol2..setiap yg berlaku ade hikmah nye :)

Nazrul Azwan said... [Reply to comment]

redha dgn stiap apa yg berlaku. hati senang, insyaAllah, semua akan senang. :)

kotak bulat said... [Reply to comment]

em..betul, ada hikmahnya..tu mknanya walau apa pun keadaan kita, kita kne sntiasa ingat dan dekatkn diri kita pada Allah

Asha said... [Reply to comment]

@syrupmasin so, apa yg berlaku kita kene reda menerimanya kan.

Asha said... [Reply to comment]

@Nazrul Azwan yup. betul tu. insyaAllah.

Asha said... [Reply to comment]

@kotak bulat u get the point. hehe.

nabilfahmi said... [Reply to comment]

semalam saya ada tengok program motivasi..bila kita ada kesusahan sebutlah Innalillahi Wainna Ilaihi Rojiun..bukan tyme org meninggal jek... :)

Asha said... [Reply to comment]

@nabilfahmi yup. itu betul. ayat itu disebut bukan bila org meninggal je tapi bila ditimpa musibah.

Anyyss Shuhaimi said... [Reply to comment]

Allah sentiasa menguji hambaNya yang beriman..manisnya iman..:)

Anies Anessa said... [Reply to comment]

segala yg berlaku sama ada baik atau buruk pasti ada hikmahnya

alhamdulillah

kjaharun said... [Reply to comment]

ha'a la... baru terfikir pasal statement kesenangan tu pun ujian dari Allah jugak..

Asha said... [Reply to comment]

@Anyyss Shuhaimi halawatul iman kan. =)

Asha said... [Reply to comment]

@Anies Anessa yup. itu betul. semuanya ada hikmah.

Asha said... [Reply to comment]

@kjaharun alhamdulillah. bgs lah mcm tu. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...