Monday, May 30, 2011

masalah yang melanda memberi peringatan pada kita

bismillahirrahmanirrahim

bising dengan bunyi mesin rumput kat tepi umah atuk nih. buat persediaan tuk majlis kesyukurn kawen pakcik lusa nnt. suka tgk bdk2 main kat bwh tu. gelak2. hepi je.bersuka ria. jerit2. teringt time kite kecik2 dulu. skang umur makin meningkat. dah besar rupenye aku *tak de la besar sgt. hehe*. kehidupn sekrng dah tak sama mcm time kecik2 dulu.


makin meningkat umur makin mencabar hidup nih. time kita kecik just pkir nak main je. tak berdepan dgn pelbagai mslh wlpn kdg2 masalah ada juga menimpa tp belum masih memikirkan itu sbg masalah. skrg bila dah besar lain pula. bila kita dah mula pandai berfikir.




siapa suka bila hidup nih berdepan dgn mcm2 masalah. kdg2 boleh buat sakit jiwa. resah gelisah. muram. menung je selalu. tak tenteram hidup dibuatnye.dan berapa ramai yg berjaya melepasi masalah yg menimpa diri.



kehidupan yg senang. sentiasa diselubungi dgn kebahagiaan dan kegembiraan sbnrnya kdg2 melalaikan kita. saat kita mendptkan nikmat yg diberi saat itu kita melupakan siapa yg memberinya. leka dgn pemberian sehingga lupa kepada Si Pemberi.



kini diri ini sedar. setiap masalah yg datang ada kebaikannya jugak. itu menunjukkan amaran dari Allah bahawa diri ini telah lalai dan lupa. tak perlu kita mempersoalkan kenapa diri ini selalu je berdepan dgn masalah dan boleh dikatakan masalah mmg tak berhenti2 menimpa diri. jd terima dgn reda setiap masalah yg dtg menjengah.



tadahlah dengan seluas2 nya setiap masalah yg hadir. dan selesaikannya dengan kemampuan yg kita ada. sentiasa memohon bantuan dari Allah. tiada gunanya jika kita hanya meratap masalah kita, atau mengelak dari masalah. itu tdk akan memberi kita jln keluar.


setiap masalah yang melanda memberi kita kesedaran. 
dan jangan pula kita mencari masalah.



wassalam

0 potpetpotpet:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...